Tess over runnen van succesvol modelabel Tess V: ‘Ik sta ermee op en ga ermee naar bed’

Als 15-jarige je eigen modelabel bedenken, runnen en succesvol maken. De inmiddels 23-jarige Tess Verwoert richtte het succesvolle modelabel Tess V op en heeft nu bijna dertig meiden in dienst. FEM FEM sprak met deze powervrouw om alle ins en outs over het runnen van een eigen bedrijf te horen.
Eigen modelabel
Het is misschien wel de grootste droom van veel jonge vrouwen: een eigen modelabel runnen. Maar hoe zet je zoiets op? En is het eigenlijk allemaal wel zo leuk als het lijkt? We belden met de enthousiaste Tess die als 15-jarige het modelabel Tess V opzette. Terwijl ze nog op de HAVO zat, begon Tess al met het verkopen van haar eigen items. Dit ging in zo’n rap tempo dat ze er zelfs een aangepast rooster voor kreeg.
“De enige voorwaarde van mijn ouders was dat ik mijn opleiding af moest maken, dus dat heb ik gedaan”, legt ze uit. “Na zo’n 2,5 jaar kon ik iemand aannemen, zodat zij mij met het inpakken en versturen kon helpen. Er kwamen vervolgens al heel snel mensen bij. En nu zijn we met meer dan 30 meiden.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Hoe wordt je eigen business een succes?
Dat je in no time uitgroeit tot een bedrijf met meer dan 30 medewerkers, geeft wel aan dat je bedrijf een succes is. En dat is ook wel te zien. Met een succesvolle webshop, meer dan 100.000 volgers op Instagram, een winkel in Nijmegen én binnenkort een winkel in Utrecht, kan je wel stellen dat Tess aan het roer staat van een modeimperium. Maar hoe kom je aan dit succes?
“Daar heb je 100 procent doorzettingsvermogen voor nodig. Mensen idealiseren het runnen van een eigen webshop enorm, ze zien alleen de leuke kant, maar dat is natuurlijk niet vanaf het begin af aan al zo. Ik dacht soms ook: wat ben ik nou aan het doen?”
Vooral een duidelijk doel voor ogen hebben, is volgens Tess heel belangrijk. “Je moet echt de ambitie hebben om iets graag te willen, want als je niet alles ervoor wil laten en wil doen, dan is het niet écht je droom. Als je het gevoel hebt dat je continu aan het werk bent, dan is het niet je passie. Ik ben er zeven dagen per week mee bezig – ik sta er mee op en ga ermee naar bed.” Maar een bedrijf draaiende houden, kan Tess absoluut niet alleen. “De echte groei is gestart toen ik steeds meer meiden ging aannemen en we écht konden gaan bouwen, mensen zijn het allerbelangrijkst binnen je bedrijf.”
Off to Mykonos
Als owner van Tess V houdt Tess zich naar eigen zeggen met allerlei verschillende taken bezig. Het omschrijven van haar gemiddelde dag? “Dat is eigenlijk onmogelijk”, lacht Tess. “Ik ben bezig met de dagelijkse taken, zoals meetings, maar ook grote projecten zoals de winkels, nieuwe collecties, strategie en toekomstplannen.”
Ook vliegt team Tess V zo nu en dan naar het buitenland voor een shoot. Zo werd onlangs de hebberigmakende Mykonos-collectie geschoten. Zo’n tripje naar het buitenland klinkt natuurlijk als een droom, maar ook hier gaat écht niet alles over rozen. “We zijn bijvoorbeeld onze koffers kwijtgeraakt tijdens de vlucht naar Mykonos. We hadden, vanwege eerdere slechte ervaringen, al de nieuwe collectie in onze handbagage gedaan. Maar alle schoenen, make-up accessoires, die zaten wél in onze ruimbagage. We hebben dat in Mykonos allemaal opnieuw moeten kopen.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Ondanks deze problemen, weet Tess het samen met haar team altijd voor elkaar te krijgen. En dat is te zien, want nemen we een kijkje op de website, dan zijn we instant verliefd op deze collectie. “Als we aan iemand moeten omschrijven wat Tess V is, dan is het gewoon deze collectie. Jurkjes gecombineerd met comfy pakken en stoere denim shorts.” De favoriet van Tess? “Dat is sowieso het groene pak.”
Tips om een girl boss te worden
Voor alle jonge vrouwen die ervan dromen om nét zo’n succesvolle onderneming te hebben, heeft Tess wel een aantal goede tips. “Je moet weten waar je voor staat en waar je naartoe wil als merk. Mijn doel was altijd dat mensen Tess V onthouden en er niet alleen één keer bestellen. Dat is behoorlijk lastig, mensen onderschatten het hebben van een juiste branding écht.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Volgens Tess is het ook belangrijk om niet te bang aangelegd te zijn. “Laat je gezicht zien, neem een sprong in het diepe en blijf alert. Je moet altijd weten wat er gebeurt binnen je bedrijf, dus probeer je niet blind te staren op de cijfers, maar let ook op andere zaken op kantoor. En onthoud: als je niet vaak aanwezig bent, dan kan je niet weten wat er precies speelt.”