Sabrina Carpenter past spicy albumcover aan na kritiek: ‘Goedgekeurd door God’

Sabrina Carpenter weet als geen ander hoe je hit na hit de wereld in moet slingeren. Maar deze maand kwam haar naam vooral voorbij in discussies over seksisme en artistieke grenzen. Niet vanwege bepaalde lyrics, maar vanwege het artwork van haar nieuwe album ‘Man’s Best Friend’. De cover deed zó veel stof opwaaien dat zelfs fans zich afvroegen of dit nog wel onder artistieke vrijheid viel – of gewoon onnodig provocerend was.
Het artikel gaat verder onder de video.
Sabrina Carpenter albumcover
Op de originele hoes was Sabrina Carpenter te zien op handen en knieën voor een man. De foto werd online al snel gelabeld als ‘vrouwonvriendelijk’ en ‘ontmenselijkend’. Onder haar aankondiging op Instagram schreef een volger: “Ben ik de enige die dit ontmenselijkend voor vrouwen vindt?” En die reactie kreeg al snel duizenden likes en instemmende antwoorden…
Een reactie zonder woorden
Sabrina Carpenter had zich eerder ook al had uitgelaten over dat ze toch écht haar eigen keuzes mag maken. Maar toen kwam er deze week ineens geluid uit een heel andere hoek. “En hier is een nieuwe alternatieve cover, deze is goedgekeurd door God”, schreef ze bij een nieuwe foto. De nieuwe, vervangende albumcover is een stuk ‘netter’ dan zijn voorganger. Op deze zwart-witversie rust haar hoofd op de schouder van een man, een intiem maar duidelijk ander beeld.
Ondanks dat Sabrina zich eerder dus niks aan leek te trekken van alle negativiteit rondom haar albumcover, lijkt het er nu op dat alle commotie haar toch niet in de koude kleren is gaan zitten…
‘Man’s Best Friend’ verschijnt op 29 augustus
Of Sabrina Carpenter de originele hoes volledig laat varen is niet duidelijk, maar de alternatieve versie lijkt de nieuwe standaard te worden. Eén ding is zeker: deze release gaat niet alleen over muziek, maar ook over macht, beeldvorming en wie bepaalt wat vrouwelijkheid mag zijn – op een albumcover én daarbuiten.
Lees ook: De ophef rond Sabrina Carpenter’s albumcover uitgelegd: kunst of provocatie?