De klassiekers

De absolute nummer één is het Himbo-vriendje. Denk aan charmant, grappig, een beetje naïef maar op de best mogelijke manier. Met 71% van alle vermeldingen is dit flirty type duidelijk dé favoriet van Gen Z. Hij is leuk, luchtig en heeft nul toxic energy. Op de tweede plek staat het Gym-vriendje. Deze sportieve hunk leeft op eiwitshakes en endorfines en sleept je met liefde mee naar de sportschool (of naar een post-workout smoothiebar). Met 64% van de vermeldingen is het duidelijk fit zijn is weer sexy. En dan hebben we nog het Nerd-vriendje. De guy die zijn hart verliest aan games, series en alles wat een beetje geeky is. Het aantal vermeldingen steeg met 33% ten opzichte van vorig jaar want eerlijk, wat is er leuker dan samen een hele serie bingen terwijl jullie pizza eten?

Pexels

De nieuwkomers

Naast de vaste favorieten zijn er ook een paar nieuwe types opgedoken die helemaal passen bij Gen Z’s vibe. Een voorbeeld daarvan is het Anime-vriendje dat altijd klaarstaat voor een conventie, een marathon-binge of een diep gesprek over manga. Zijn bio is pure main character energy. Dan het K-Pop-vriendje de ultieme fangirl in mannelijke vorm. Hij kent alle fan-chants, stuurt je nieuwe releases door en zingt luidkeels mee in de wachtrij voor jullie favoriete band. En last but definitely not least: het Cinnamon Roll-vriendje. Nieuw in 2025 en het perfecte tegengif voor de bad boy. Dit type is gemaakt voor iemand die Gen Z allures heeft. Hij is lief, attent en een beetje verlegen het soort guy dat je ontbijt komt brengen in plaats van ghosten.

De liefde anno Gen Z

Wat deze trend laat zien is dat Gen Z genoeg heeft van gladde praatjes en onbereikbare types. Deze generatie wil echtheid iemand die oprecht lacht, écht luistert en zichzelf durft te zijn, met al hun kleine imperfecties erbij. In een wereld vol filters en oppervlakkige likes verlangt Generation Z naar verbinding die voelt als een veilige plek, niet als een wedstrijd.

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Wél of niet met hond op datingprofiel? De meningen zijn veranderd