Van idee tijdens zwangerschap tot succesvol merk: dít zijn de carrièrelessen van Sophia Tienstra

Een deurmat. Niet direct iets waar je warm voor loopt — totdat je de collectie van LX Matten ziet. Want geloof ons, deze design matten zijn allesbehalve saai. Achter het succesvolle merk zit Sophia Tienstra, een creatieve ondernemer die vier jaar geleden besloot om de wereld van entreematten op z’n kop te zetten. Haar verhaal begon met een praktisch probleem… en eindigde met een bedrijf dat niet meer weg te denken is uit interieurland.
Net een verliefdheid
Het begon allemaal in 2018, toen Sophia hoogzwanger verhuisde naar een huis met een eigen voordeur. “Ik had voor het eerst een deurmat nodig en schrok eigenlijk van hoe weinig keuze er was. Alles was zo… saai”, vertelt ze. “Er ontbrak een plek waar je een entreemat op maat kon bestellen met een origineel design. Dat idee voelde meteen als een verliefdheid — ik wist: dit is het.”
Toch duurde het nog even voordat ze er echt mee aan de slag ging. Na de geboorte van haar eerste kind kwam er een ander groot project op haar pad, waardoor LX Matten tijdelijk naar de achtergrond verdween. Tot de pandemie roet in het eten gooide. “In 2020 viel alles stil. Ik werkte destijds voor evenementen en voor Nick & Simon — ineens ging niets meer door. Toen dacht ik: als ik ooit dat idee voor de matten wil realiseren, is dit het moment.”
Live in de kraamtijd
Terwijl ze zwanger was van haar tweede kind, besloot Sophia het avontuur écht aan te gaan. “Ik heb de kraamtijd gebruikt om mijn plan uit te werken. En daarna ben ik gewoon live gegaan. Sindsdien heb ik eigenlijk geen seconde meer stilgezeten.” Inmiddels is LX Matten uitgegroeid tot een merk dat bekendstaat om zijn stijlvolle, op maat gemaakte droog- en schoonloopmatten — van Andalusische prints tot klassieke Engelse stijlen.

Rolmodellen en lef
Ondernemen zat er bij Sophia al vroeg in. “Mijn moeder had samen met haar zussen een sportwinkel. Als kind stond ik daar al achter de kassa. En mijn oom heeft een groot internationaal bedrijf opgebouwd — door hem leerde ik om groot te dromen.”
Haar belangrijkste ondernemersles: lef tonen. “Durf mensen te benaderen, praat over je product, en blijf focussen op sales. Ondernemen is geen sprookje. Het is hard werken, maar ook zó leuk als je ziet wat je kunt opbouwen.”
3 carrièrelessen van Sophia
1. Ontdek waar je goed in bent
“Bouw dáár je carrière omheen. Ik ben blij dat ik mezelf ben blijven ontwikkelen, ook na mijn studie. Ontdek waar je kracht ligt en creëer daar je eigen functie of niche omheen. Onderschat jezelf niet — het is nooit te laat om iets nieuws te beginnen.”
2. Ondernemen is geen sprookje
“Het is fantastisch, maar niet altijd leuk. Denk goed na over waarom je het wil doen. Vrijheid is fijn, maar zekerheid is ook wat waard. Blijf niet hangen in werk dat je niet gelukkig maakt — jij bent zelf verantwoordelijk voor je werkgeluk.”
3. Heb lef!
“Durf zichtbaar te zijn en verkoop je product met trots. Focus op sales, maar kijk ook altijd wat jij voor een ander kunt betekenen. Samenwerkingen werken het best als ze win-win zijn.”

Valkuilen
Toch ging niet álles haar voor de wind. “Ik was altijd de creatieve — cijfers liet ik over aan mijn man. Tot ik besefte dat ik als ondernemer gewoon alles moet weten: wat er binnenkomt, wat eruitgaat, hoe je groeit. Inmiddels lees ik alles over financiën en geld. Je kunt veel uitbesteden, maar cashflow blijft jouw verantwoordelijkheid.”
Inspiratie uit Andalusië (en het dagelijks leven)
Inspiratie voor haar designs haalt Sophia overal vandaan. Zo werd haar collectie La Vida en Flores geboren na haar bruiloft in Spanje. “We trouwden in Sotogrande, en de kleuren, het licht, de sfeer — alles daar inspireerde me. Ook mijn nieuwe huis aan het bos zorgde voor twee Engelse designs die ik zelf graag voor de deur wil leggen.”
De balans tussen ondernemen en een gezin
Als ondernemer én moeder blijft het een uitdaging om alles te combineren. “Mijn kinderen zeggen vaak: ‘Mam, doe je telefoon weg.’ Ik probeer alles tegelijk te doen — en ja, dat betekent dat mijn dochter soms met een gymtas naar school gaat terwijl ze geen gym heeft”, lacht ze. “Ik zeg nu vaker nee tegen sociale afspraken en plan mijn weekenden rustiger in. Dat is even wennen, maar nodig.”
De toekomst van LX Matten
De komende jaren staan in het teken van groei. “Ik werk aan twee grote projecten die LX Matten op de Europese kaart moeten zetten. Als dat lukt, zijn we over vijf jaar een bekend merk in heel Europa. Lukt het niet? Dan blijf ik lekker in Nederland met een klein, gezellig team. Mijn bedrijf voelt toch een beetje als mijn derde kind.”
Lees ook: Anouk (26) lanceerde eigen zonnebrillenlabel: ‘Laat niemand je tegenhouden’