Een paar jaar geleden leek het eindelijk de goede kant op te gaan. De catwalks, campagnes en covers lieten zien dat mode niet maar één lichaamstype kent. We zagen steeds vaker ook plussize modellen. Maar nu, nog niet zoveel later, lijkt die vooruitgang te stagneren. De modewereld is ineens weer compleet veranderd, want plussize modellen verdwijnen uit het fashionbeeld.

Plussize modellen verdwijnen

Een recent onderzoek naar de grote modeshows laat zien hoe drastisch de verschuiving is. Van de meer dan negenduizend looks die afgelopen seizoen werden gepresenteerd, werd maar liefst 97 procent getoond door modellen met een maat tussen de 32 en 36. Slechts 0,9 procent was plussize en amper 2 procent midsize. In steden als Milaan deden tientallen merken mee aan de shows, maar slechts een klein deel van deze merken koos voor een model dat niet maatje XS droeg.

▼ scroll verder ▼

Dat brengt veel teleurstelling met zich mee. Eerder zorgde body positivity ervoor dat plussize modellen eindelijk toegang kregen tot de catwalks en de campagnes van grote merken. Nu die deuren weer te lijken te sluiten, voelt het alsof we weer helemaal terug bij af zijn. Inclusiviteit leek slechts een trend te zijn – een tijdelijke opleving.

Hoe kan het dat we deze verandering zo snel zien?

Een belangrijke verklaring voor deze verandering is de opkomende trend om weer dun te zijn. Dit komt mede door de opkomst van medicatie om gemakkelijker gewicht te verliezen, zoals Ozempic. Deze afslankmedicatie werd in eerste instantie ingezet bij diabetespatiënten. Inmiddels worden deze middelen massaal gebruikt voor andere doeleinden. Influencers, bekende mensen en zelfs ontwerpers in de modewereld dragen zo bij aan de normalisering van extreem slanke lichamen. Daardoor wordt ‘dun zijn’ langzaamaan weer de norm.

Deze opkomende trend zorgt ervoor dat plussize modellen geraakt worden, maar ook midsize modellen hebben er last van. Sommige modellen zouden zelfs nu gewicht willen verliezen om zo meer werk te krijgen. Bizar, want het zou niet uit moeten maken welke maat kleding je draagt. Ontwerpers en merken moeten de verantwoordelijkheid pakken en daar een verandering in brengen.

Vervelend voor de consument

Hoe vervelend het ook is voor modellen, ook de consumenten hebben er last van. Grote winkelketens halen namelijk massaal hun plussize-afdelingen uit de fysieke winkels, waardoor collecties enkel nog online te vinden zijn. Mensen die plussize shoppen kunnen dus geen kleding meer vinden in fysieke winkels. Het fashionbeeld wat wordt uitgedragen via de catwalk en de campagnes geeft geen realistisch beeld weer. Het is namelijk niet zo dat plussize-maten niet meer nodig zijn als we ze gewoon uit de winkels, campagnes en van de catwalk halen.

Uiteraard is het logisch dat er binnen de modewereld dingen veranderd, maar dé terugkeer van het dunne ideaal voelt toch een beetje als een stap terug in de tijd. Diversiteit binnen de modewereld stond voor vrijheid en vooruitgang, maar dat lijkt af te nemen. Het zou fijn zijn als we de inclusiviteit ook binnen de modewereld gewoon kunnen blijven vasthouden.

Lees ook: Van modellen naar prompts: AI neemt deel van mode-industrie over