Van project tot internationaal fashionlabel: de carrièrelessen van MIKUTA-oprichtster Jacqueline Mikuta
Het begon allemaal als een spontaan juwelenproject van Jacqueline Mikuta, die online regelmatig vragen kreeg over de stukken die ze zelf droeg. Wat volgde was een organische groei die uitmondde in een internationaal geliefd fashion & lifestylelabel, dat ze samen runt met haar partner Klemens Weiss. Wij spraken Jacqueline over groot dromen, klein beginnen, liefde combineren met ondernemen én waarom Amsterdam de logische nieuwe thuisbasis is voor hun volgende store.
Van nachtelijk inpakken tot serieuze fashion business
Toen Jacqueline begon, was MIKUTA allesbehalve een strategisch businessplan. “We leefden echt dag per dag”, vertelt ze. Het was puur nieuwsgierigheid en creativiteit: sieraden ontwerpen, foto’s posten en mensen waren razend enthousiast.
“Het kantelpunt was toen we het niet meer allemaal zelf konden. ’s Nachts bestellingen inpakken met vrienden, overdag shooten… op een gegeven moment móést het professioneler. En vooral toen we kleding toevoegden aan de collectie, begrepen we: MIKUTA is groter dan wijzelf.”
Liefde én business
Jacqueline en Klemens zijn partners in werk én partners in de liefde. Iets wat niet voor iedereen is weggelegd, maar voor Jacqueline en Klemens werkt het juist wél.
“Onze relatie is gebouwd op dezelfde waarden als ons merk: vertrouwen, vrijheid, authenticiteit. We vullen elkaar goed aan: hij werkt meer vanuit structuur, ik vanuit gevoel. Maar creatief zitten we bijna altijd op één lijn.” Het leven en werk zijn continu in elkaar verweven. “We creëren samen, reizen samen. Het stopt nooit, maar het voelt ook nooit als moeten.”

De grootste les: trouw blijven aan je eigen DNA
Met groei komen kansen, soms té veel. Jacqueline leerde al vroeg om niet te zwichten voor ruis. “Als iets niet authentiek voelt, doen we het niet. De beste beslissingen kwamen toen we even vertraagden en teruggingen naar wat klopt.”
Inspiratie in kleine dingen
Inspiratie komt voor Jacqueline overal vandaan: licht, reizen, steden, mensen kijken, oude foto’s. “We zijn geïnspireerd door dingen die vertrouwd voelen, maar toch verrassen.” Klemens is daarin een belangrijke sparringpartner. “Zijn mening is altijd mijn reality check.”
Een nieuwe stap: van Berlijn naar Amsterdam
Na het succes van hun eerste fysieke winkel in Berlijn openen ze binnenkort in Amsterdam. Een keuze die heel natuurlijk voelde. “We voelen een sterke connectie met Nederland: de mensen, het designgevoel, de balans tussen creativiteit en rust. Amsterdam heeft dezelfde vrijheid en authenticiteit die wij belangrijk vinden.”
Een community was er al. “Veel van onze volgers komen uit Nederland. Daarom voelde logisch om dichterbij hen te komen.”

3 carrièrelessen van MIKUTA-oprichtster Jacqueline Mikuta
1. Blijf nieuwsgierig
“Nieuwsgierigheid is wat MIKUTA liet groeien, niet een strak plan. Je hoeft niet alles te weten voordat je begint. Volg het gevoel dat je iets wíl maken.”
2. Vergelijk je pad niet met dat van anderen
“Een stille, langzame weg kan net zo krachtig zijn. Niet alles hoeft groot, snel of luid. Rust en geduld kunnen juist een sterk fundament vormen.”
3. Bouw vanuit wat goed voelt
“Authenticiteit wint het altijd van trends. Mensen voelen het wanneer iets eerlijk is gemaakt. Dat blijft langer hangen dan hype.”
Aan jonge vrouwen (en koppels) met een droom
Jacqueline heeft één boodschap: begin gewoon. “Start klein, maar start. Je hoeft het plan niet compleet te hebben, de beste ideeën groeien onderweg.”
En misschien wel de mooiste les: “Perfectie bestaat niet. Het beperkt alleen maar creativiteit.”
Lees ook: Van idee tijdens zwangerschap tot succesvol merk: dít zijn de carrièrelessen van Sophia Tienstra