Direct naar content
Fun & Living

Perfect of nep? AI-influencers steeds vaker zichtbaar op sociale media

Romy Nouwen
Romy Nouwen Leestijd: 4 minuten
AI-influencers
Afbeelding: Unsplash

Ze hebben geen rimpels, maken nooit een fout én posten altijd en iedere dag op het perfecte moment: AI-influencers. Als je op hun profielen kijkt, lijkt het te mooi om waar te zijn – en dat is het ook. Deze digitaal gecreëerde persoonlijkheden veroveren in een rap tempo de wereld van sociale media en marketing. En met duizenden tot miljoenen volgers zijn ze inmiddels ook serieus te nemen in de influencerwereld. Maar, is dat goed nieuws en wat moeten we daarmee? Wij praten je bij.

Wat zijn AI-influencers?

Een perfecte huid, geen bad hair days en altijd online beschikbaar voor een nieuwe post: de AI-influencer is al niet meer weg te denken. Wat begon als een grappig uitprobeersel (met accounts als Lil Miquela), is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze én winstgevende tak van de online marketingwereld. Maar wat is een AI-influencer eigenlijk?

Een AI-influencer is een digitaal gecreëerd personage, gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie en beeldgeneratie. Denk aan foto’s van realistische avatars die op Instagram of TikTok hun leven delen én ondertussen subtiel producten aanprijzen. Er zijn er inmiddels een handjevol en we kunnen ze steeds serieuzer nemen. Denk bijvoorbeeld aan Aitana Lopez. Ze zegt zelf onder haar Instagram-posts: “Ik ben AI en ik verberg het niet.” Toch volgen ruim 367.000 mensen haar alsof ze een echt mens is.

Moeten we ons zorgen maken?

Als we er even over nadenken, is het natuurlijk een logische stap. AI-influencers zijn efficiënter én goedkoper dan menselijke influencers. Ze worden niet moe, maken geen fouten en doen exact wat er hen gevraagd wordt. Voor veel merken is dat natuurlijk dé ideale situatie. Geen schandalen die roet in eten gooien, geen ziekte én volledig controle over de boodschap die je wil overdragen. Als je het zo bekijkt, moeten veel influencers zich zorgen maken.

Maar goed, er zijn ook zeker andere kanten aan dit verhaal. Juist omdat AI-influencer compleet gecreëerd worden door iemand die een boodschap wil uitdagen, is de geloofwaardigheid minder. Ze zeggen namelijk alles wat een merk wil uitdragen, dus een eerlijke mening op basis van ervaring is er niet bij. De objectiviteit is daarmee in gevaar. Daarbij worden veel AI-modellen op dit moment gecreëerd door mannen. Ook dat leidt tot vragen. Mannen bepalen hoe deze vrouwelijke modellen eruit zien én hoe ze zich gedragen. Dat zorgt voor opschudding, omdat de keuzes die gemaakt worden soms discutabel zijn.

Gaan AI-influencers echte influencers vervangen?

Dat AI-influencers terrein winnen, is duidelijk. Ze zijn goedkoper, altijd beschikbaar en volledig te regisseren. Toch lijken ze menselijke influencers niet volledig te vervangen. In ieder geval voorlopig niet. AI wint het op dit soort vlakken, maar ze missen bijvoorbeeld wel spontaniteit, het echte contact én de menselijke imperfectie. Dat zijn zomaar een paar dingen die veel volgers juist heel waardevol vinden aan een influencers.

Op dit moment kiezen veel merken daarom nu voor een hybride aanpak. Merken gaan samenwerkingen aan met echte influencers én AI-influencers. Afhankelijk van de doelgroep en campagne, wordt afgewogen wat de beste keuze is.

Hoe herken je AI-influencers?

AI-influencers worden steeds realistischer. Zo worden er zelfs subtiele imperfecties toegevoegd om ze menselijker te laten lijken. Toch zijn er dingen waaraan je kunt herkennen dat je met AI te maken hebt. Denk bijvoorbeeld aan té perfecte belichting, een onrealistische gladde huid óf een te perfect leven. Ook vermelden sommige AI-influencers in kleine lettertjes dat ze niet echt zijn. Al moeten we wel zeggen: dat moet je goed zoeken tussen de vele hashtags en emoji’s.

De grens tussen echt en nep vervaagt

Toch lijkt het erop dat veel mensen het eigenlijk niet eens interessant vinden of ze naar een écht of nep persoon kijken. En in deze online wereld, die we toch al bekijken door een filter heen, is dat misschien ook wel niet zo vreemd. AI-influencers worden daarom sneller en gemakkelijker geaccepteerd als een mens. Want, wat betekent een ‘echt‘ persoon nou eigenlijk nog in het tijdperk van algoritmes en digitale perfectie?

Lees ook: AI komt steeds vaker als beste uit de test – moeten we ons zorgen maken?