Dani Bles over Amsterdam Fashion Week: ‘We willen jong talent steunen’

De Amsterdam Fashion Week (AFW) staat voor de deur en belooft dit jaar weer een week van jewelste te worden. Grote namen, opkomend talent én innovatieve evenementen staan op het programma. Dani Bles, creatief brein én organisator van de Fashion Week, doet een boekje open over de week die op de planning staat. Amsterdam Fashion Week laat zien hoe de stad zich als modestad blijft ontwikkelen.
Amsterdam Fashion Week bijna van start
Dani Bles ging in gesprek met Jan, en vertelde daar meer over wat er op het programma staat. Volgens haar draait de Amsterdam Fashion Week (AFW) dit jaar om meer dan alleen catwalkshows. “We hebben een mix van presentaties, shows en openingen van flagshipstores van Nederlandse ontwerpers. Daarnaast organiseren we meer evenementen in het openbare programma, een jewellery hub en meerdere talks”, vertelt Bles aan Jan. Opvallende namen in het programma zijn onder andere Yume Yume en 11PM. Voor kunst- en modefans is een bezoek aan het Amsterdam Museum ook een aanrader. Daar zal een speciale tentoonstelling van kunst én mode te bezoeken zijn.
Samenwerking met Copenhagen Fashion Week
Bijzonder is dit jaar dat Amsterdam een samenwerking aan is gegaan met de Copenhagen Fashion Week. Bles vertelt daar meer over: “Op maandag starten we met een gezamenlijk openingsdiner en dinsdag houden we een openbare talk over het belang van platforms zoals de fashion weeks in Amsterdam, Berlijn en Kopenhagen.” Op die manier willen ze jong talent steunen. Vaak verdwijnt dat naar de achtergrond, doordat grote modehuizen de meeste bekendheid pakken.
Duurzaamheid hoog op de prioriteitenlijst
Niet alleen fashion staat in het middelpunt. Ook duurzaamheid is belangrijk. AFW volgt dit jaar een pilotprogramma op het gebied van duurzaamheid. Zo worden er minimumeisen gesteld aan deelnemende ontewerpers via een vragenlijst over stoffen, productieproces, afvalverwerking en personeelsbeleid. Duurzaamheid in de modewereld wordt steeds belangrijker en bij veel merken en winkels staat verbetering hoog op de prioriteitenlijst. Niet gek dus dat AFW daar nu ook op inspeelt.
The HUB
De interactieve pop-up The HUB krijgt dit jaar een creatieve twist. “Miranda Lantink cureert de kunstcollectie en 25 opkomende merken worden tentoongesteld in Grimm Atelier”, vertelt Bles aan Jan. Verder zijn er ook talks, workshops en borrels. Daarbij is er veel aandacht voor creatie en beweging. Het atelier is eigenlijk een plek waar bezoekers kunnen voelen en zien hoe mode en kunst elkaar aanvullen en samenkomen.
Amsterdam als veelzijdige modestad
Amsterdam leent zich in ieder geval goed voor de fashion week als het aan Bles ligt. Volgens haar is Amsterdam een perfecte mix van streetwear en high-end fashion. Zo hebben we talenten die internationaal goed in de smaak vallen. Dat maakt dat we een toegankelijke stad hebben. Iedereen kan meegenieten van de week vol mode, kunst en creativiteit.
Lees ook: Copenhagen fashion week: déze trends kan je in 2026 aan de rekken verwachten