Je hebt ze vast en zeker voorbij zien komen. De harige, beetje enge maar toch superschattige poppetjes met flaporen en een ondeugende blik. De Labubu is hét verzamelobject van dit moment. Rihanna heeft er één, David Beckham is fan en ook TikTok loopt er vol mee. En geloof het of niet: de maker, het Chinese Pop Mart, is inmiddels groter dan de iconische merken achter Barbie en Hello Kitty. Die hadden we even niet aan zien komen…

Wat is een Labubu?

Labubu komt uit de koker van Pop Mart, een merk dat groot is geworden met zogenaamde blind boxes. Dat zijn doosjes van €10 tot €20 waarvan je pas na het openen ziet welk figuurtje je hebt gekocht. Pure gokspanning dus, en daardoor voor verzamelaars héél verslavend.

Labubu is het populairste karakter van allemaal: een fluffy beestje dat ergens tussen creepy en cute in balanceert. En dat blijkt precies de vibe waar Gen Z en millennials warm voor lopen.

Wereldwijde hype

Waar Labubu begon als een niche speelgoedfiguur in China, is het inmiddels een internationale obsessie. Buiten Azië vliegen de poppen de winkels uit en Pop Mart heeft grootse plannen: meer winkels in Noord-Amerika, uitbreiden naar Europa en zelfs het Midden-Oosten.

En dat is nog maar het begin. Het bedrijf droomt hardop van animatiefilms, themaparken en een heel imperium dat doet denken aan Disney. ‘Labubu on Ice’ of een achtbaan in de vorm van die harige oren? Wij zouden er niet gek van opkijken.

Waarom is dit zó groot geworden?

Een paar redenen waarom Labubu geen eendagsvlieg lijkt:

  • Celebrity effect: als Rihanna het koopt, wil iedereen het. Zo werkt het nu eenmaal…
  • Blind box spanning: het verrassingselement maakt verzamelen net zo verslavend als vroeger Pokémon-kaarten
  • Esthetiek: creepy-cute is dé trend — alles wat een beetje raar, schattig en fotogeniek is, scoort
  • FOMO: Sommige edities zijn zeldzaam, waardoor TikTok vol staat met unboxings en mensen die honderden euro’s neertellen voor dat ene speciale figuurtje

Maar… is het ook een bubbel?

Beleggers zijn extatisch: de aandelen van Pop Mart zijn dit jaar al 230% gestegen. Analisten waarschuwen echter dat het misschien té hard gaat — een hype die net zo snel kan instorten als ze groot werd. Maar voor nu? Labubu is hot. Heel hot. Zo hot dus dat de Labubu-pop op de beurs inmiddels groter is dan Mattel en Sanrio, de makers van Barbie en Hello Kitty. Dat vertelde oprichter Wang Ning bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

▼ scroll verder ▼

Voor nu is het dus enorm, en wij zijn benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen…

Lees ook: Labubu van HEMA? Iedereen is helemaal wild van déze megaschattige sleutelhangers