Vogue komt voor het eerst met AI-model en de meningen zijn verdeeld: go of no-go?

De modewereld houdt wel van een beetje experimenteren, maar het nieuwste experiment is misschien een beetje té veel goede. In de nieuwste editie van Vogue staat voor het eerst een model dat niet echt bestaat. Geen influencers, model of actrice, maar een AI-model. Een digitaal gezicht, ontworpen voor een advertentie van Guess. En hij is zó realistisch dat je heel goed moet kijken om dat door te hebben. Maarre, het realistische werk valt niet bij iedereen in het spel.
Vogue gebruikt als eerste grote titel AI-model in blad
De foto’s zijn eigenlijk in alle opzichten goed: perfecte belichting, vlekkeloze huid en een goede houding. Maar eigenlijk is het té goed, en dat is misschien wel het grote probleem. Achter dit gezicht zit namelijk geen castingbureau, maar wel een algoritme. Volgens de makers is dit helemaal geen gekke stap, want er zitten veel voordelen aan. Niet langer dure producties, geen ellenlange dagen op de set én alle vrijheid en creativiteit die je erin kunt steken. Daarbij is het ook nog eens goedkoper om AI in te zetten, blijkt nu.
Hoewel Vogue de eerste grote titel is die dit publiceert, hebben andere grote merken eerder wel al geëxperimenteerd met AI-modellen. Zo probeerden H&M en Louis Vuitton al eerder uit wat de mogelijkheden zijn. Toch hakt deze publicatie van de Vogue er echt in. Nu ineens valt bij veel mensen het kwartje wat dit eigenlijk betekent.
Van bewondering tot kritiek
De reacties zijn uiteenlopend, en de verhalen die we online lezen zijn niet alleen maar lovend. Het gesprek gaat er eigenlijk best wel fel aan toe. Sommige mensen zijn onder de indruk van de looks van het AI-model. Ze ziet er zó levensecht uit dat er bewondering is voor het werk. Veel mensen zien dit ook echt als de toekomst in de modewereld. We zien het overigens niet alleen daar, want ook de komst van AI-influencers is volop in ontwikkeling.
Maar er is ook een grote groep mensen die zich er juist helemaal niet zo prettig bij voelt. Het brengt zelfs ongemakkelijkheid met zich mee. Het idee dat een niet bestaand beeld een nieuw schoonheidsideaal kan worden, geeft zorgen. Er is kritiek, want onrealistische perfectie kan ervoor zorgen dat onzekerheden bij vrouwen groter worden. Die perfectie die juist zo’n indruk maakt, kan ook zorgen voor twijfels over het zelfbeeld bij vrouwen.
Banen in gevaar
Het feit dat veel vrouwen onzeker kunnen worden van het perfecte beeld, is geen fijn idee. Toch zijn er meer problemen. Zoals in meer branches, kan AI ook in deze branche een hoop banen in gevaar brengen. Veel mensen vragen zich af wat dit betekent voor de échte modellen, maar ook de fotografen, editors en stylisten. Bij een digitale campagne, vallen die banen compleet weg. Als een merk met gemak een digitale campagne kan maken, blijft er niemand over op de set. Sterker nog: de set zal verdwijnen – en zo ook de banen en werkgelegenheid
Waar ligt de grens?
De vraag is natuurlijk: waar ligt onze grens wat betreft AI? In veel gevallen omarmen we AI helemaal, omdat het ook veel aspecten in het leven kan vergemakkelijken. Toch zijn er grenzen, en het is aan ons om dat geluid te laten horen. Nu is de campagne geen redactionele keuze van Vogue. Het gaat namelijk om een betaalde advertentie van een ander merk.
Toch doet de situatie een hoop stof opwaaien. Als zo’n AI-model nu al in zo’n grote titel als Vogue weet te verschijnen, hoelang duurt het dan voordat ze ook op andere vlakken in de modewereld verschijnen? En misschien dan zelfs wel de taak van de echte modellen overnemen? Daarbij is transparantie vanuit merken ook een discussiepunt. De kleine lettertjes in Vogue gaven weliswaar aan dat het model met AI geproduceerd is, het werd toch als heel misleidend ervaren door veel lezers.
Een nieuwe realiteit voor mode
Of je de ontwikkeling nu goed vindt of dat je je zorgen maakt, er is één ding duidelijk: we hebben te maken met een serieuze invloed van AI. We gaan zeker geen afscheid meer nemen van deze ontwikkeling. Natuurlijk zorgt het voor nieuwe kansen, maar het brengt ook andere vraagstukken met zich mee. Enne, het lijkt erop dat die nog maar net begonnen zijn.
Lees ook: Opgelet! Meta gaat data delen met AI – zó voorkom je dit