Het afgelopen jaar heeft vrouwen­sport een gigantische sprong gemaakt. Niet alleen qua media-aandacht, sponsors en uitzinnige stadions, maar ook achter de schermen. Want wat minstens zo belangrijk (en misschien nog wel cooler) is: steeds meer vrouwen nemen plaats aan de top als eigenaar van sportteams. Van de WNBA tot de NWSL, vrouwelijke ondernemers, oud-atleten en celebrities gooien hun geld én visie in de strijd – en dat verandert de cultuur van sport voorgoed.

Serena, Colleen en Michele: power moves op topniveau

Neem Serena Williams, die onlangs bekendmaakte mede-eigenaar te zijn van de nieuwe WNBA-franchise Toronto Tempo. Of zakenmagnaat Michele Kang, die eerder dit jaar maar liefst 25 miljoen investeerde in het vrouwenvoetbal. En Olympisch atlete Colleen Quigley? Zij lanceerde Meridia, een professioneel vrouwentrackteam dat de lat letterlijk en figuurlijk hoger legt.

▼ scroll verder ▼

“Door te investeren in infrastructuur die de standaard van mannenteams evenaart – of zelfs overtreft – laten we zien dat vrouwen­sport haar plek op het wereldtoneel ruimschoots verdient”, aldus Kang.

Van charity project naar slimme investering

Wat opvalt: de manier waarop mensen naar vrouwen­sport kijken is compleet aan het veranderen. Waar investeringen in het verleden vaak werden weggezet als een “liefdadigheidsproject”, zien steeds meer ondernemers het nu als een van de slimste moves die je kunt maken. Carolyn Tisch Blodgett, eigenaar van Gotham FC (NWSL), verwoordt het zo: “Investeren in vrouwenvoetbal is niet langer idealistisch, het is gewoon een hele slimme businesskans.”

Leiderschap door vrouwelijke eigenaren

Wat vrouwelijke eigenaren onderscheidt, is de manier waarop ze leidinggeven. Lisa Bhathal Merage (Portland Thorns & Portland Fire) benadrukt dat hun aanpak altijd door een vrouwelijke bril gefilterd wordt: “Onze atleten staan in het midden van iedere beslissing. Van de kleedkamers tot de kleur van het tapijt – alles is ontworpen mét vrouwen, vóór vrouwen.”

En dat merk je. De cultuur rond vrouwenteams is anders: meer community, minder agressie. Wie ooit een wedstrijd van Angel City FC heeft bezocht, weet dat de sfeer in het stadion bijna festivalachtig positief is. Dat is leiderschap dat van bovenaf doorsijpelt.

Wat dit betekent voor de toekomst

De nieuwe generatie eigenaren – vaak vrouwen met sportervaring of celebrity status – legt de nadruk niet alleen op winst en kijkcijfers, maar ook op storytelling, toegankelijkheid en emotionele binding met fans. Het gaat om iets groters dan een scorebord: een cultuur van trots, community en purpose.

En precies dát maakt deze beweging zo bijzonder. Want als vrouwen de sportwereld mede vormgeven, verandert niet alleen wie er op het veld staat, maar ook hoe we sport beleven – van businessmodel tot beleving in het stadion.

De toekomst van sport? Die ziet er behoorlijk vrouwelijk uit.

Lees ook: Stille ambitie: steeds meer vrouwen maken carrière op eigen tempo