Van modellen naar prompts: AI neemt deel van mode-industrie over

Zeg gedag tegen perfecte kaaklijnen en eindeloze fotoshoots want bij Zalando staat er sinds kort iets (of beter gezegd: iemand?) anders voor de camera. Geen model met latte in de hand, maar een algoritme dat razendsnel outfitfoto’s creëert. Slim, efficiënt én een tikje futuristisch. Maar wat betekent dat voor de modewereld… en voor ons?
Sneller, goedkoper en altijd ‘on fleek’
Waar merken vroeger dagen bezig waren met modellen, lichtplannen en photoshop, laat Zalando het nu gewoon over aan kunstmatige intelligentie. Eén druk op de knop, en hop een compleet campagnebeeld. Geen jetlag, geen regenbui die de shoot verpest, geen ‘kan iemand m’n haar fixen?’. Voor een bedrijf dat elke week duizenden nieuwe items online zet, is dat natuurlijk goud waard. Minder kosten, meer snelheid en visuele content die er altijd piekfijn uitziet. AI-modellen knipperen nooit met hun ogen tijdens de perfecte foto. Maar ergens wringt het ook een beetje. Want als alles digitaal kan, waar blijft dan de échte mens. De kleine imperfectie die een foto juist karakter geeft?
De nieuwe schoonheidsnorm
AI-modellen zijn geprogrammeerd om er ‘goed’ uit te zien, maar wat goed is, wordt bepaald door de mensen die ze maken. En daar zit het addertje. Want als die algoritmes worden gevoed met bestaande schoonheidsidealen lees: slank, symmetrisch, foutloos dan krijg je beelden die dat idee alleen maar versterken. Consumentenpsychologen waarschuwen dat dit ons zelfbeeld flink kan beïnvloeden. Hoe moeten we onszelf nog niet vergelijken met die perfect gegenereerde mensen die nooit een puistje of slechte haar dag hebben? De modewereld staat dus op een spannend kruispunt, blijven we streven naar perfectie, of durven we te laten zien dat echt ook mooi is.
De toekomst, creatief met code
Toch is het niet alleen maar doom & gloom. AI kan ook kansen brengen. Minder verspilling, snellere campagnes, en creatieve mogelijkheden waar zelfs de meest visionaire stylist van zou duizelen. Denk aan gepersonaliseerde outfits, virtuele paspoppen, en campagnes die binnen een uur van idee naar realiteit gaan. De rol van de mens verandert van model of fotograaf naar regisseur van de technologie. Of, zoals een expert het mooi zei ‘AI vervangt geen creativiteit, het versnelt ‘m.’ Dus ja, misschien hoeven we de catwalk nog niet helemaal over te dragen aan robots. Maar dat de modewereld nooit meer hetzelfde zal zijn. Daar kun je een perfect gegenereerde AI-hand voor in het vuur steken.
Lees ook: Pardon? ChatGPT raadt vrouwen een lager salaris aan dan mannen