Het kan je bijna niet ontgaan zijn. Een TikTok van een meisje dat haar gezicht reinigt met wattenschijfjes van Chanel van €24. En internet had daar – uiteraard – meteen een mening over. Want waarom zou je zoveel geld neerleggen voor iets dat je één keer gebruikt en daarna weggooit? Toch zit er volgens de maker een idee achter: het gaat niet om de wattenschijfjes, maar om het gevoel dat het je geeft…

Wattenschijfjes van Chanel: een gezicht reinigen of een droom manifesteren?

In haar TikTok-video vertelt Lauryn openhartig waarom ze kiest voor de high-end wattenschijfjes van Chanel. Niet omdat ze per se beter werken – al vermoedt ze dat ze zachter zijn voor de gevoelige huid – maar omdat ze zich er rijker door voelt. “Ik gebruik ze om de beste versie van mezelf te worden”, zegt ze. “Want wie wil er nu niet zo rijk zijn dat je wattenschijfjes van Chanel gebruikt?”

▼ scroll verder ▼

Het is een vorm van manifestatie, legt ze uit. Niet zomaar skincare, maar een ritueel dat luxe uitstraalt. Eén die haar – al dan niet symbolisch – dichter bij haar doelen brengt. Ze sluit haar video af met: “Alleen door wattenschijfjes van Chanel te gebruiken, word ik die versie van mezelf.” En die woorden schieten bij sommigen in het verkeerde keelgat.

@regardslauryn

Replying to @★ᴀɴɢᴇʟɪɴᴀ★ h-ters gonna h-teeee

♬ original sound – Regards Lauryn

TikTok gaat los op de wattenschijfjes van Chanel

De video ging, zoals je misschien al vermoedt, viraal. Tienduizenden mensen bekeken, deelden en vooral: reageerden. “Waarom zou je 24 euro betalen voor iets wat je na één keer weggooit?” schreef iemand. Anderen noemden het “pure verspilling” en zelfs “symboliek van alles wat misgaat met deze generatie”.

Maar eerlijk is eerlijk: de TikTok bracht ook iets anders teweeg. Discussie en reflectie. En ja, zelfs parodie. Zo kon Albert Heijn het niet laten om een satirisch filmpje met hun eigen wattenschijfjes te posten. En ze waren zeker niet de enige die een humoristisch plasje over de originele video moesten doen.

Zit er iets in – of gaan we gewoon te ver?

Toch zit er een diepere laag in dit ogenschijnlijk oppervlakkige onderwerp. Want hoe gek het ook klinkt: het draait niet écht om die wattenschijfjes. Het gaat over hoe we betekenis geven aan luxe, aan selfcare, en aan de versie van onszelf die we hopen te worden. Voor de één betekent dat een vroege ochtendwandeling, voor de ander een matcha-latte in een keramieken mok, en voor Lauryn… Chanel in haar badkamerkastje.

En wie zijn wij om te zeggen wat ‘investeringen’ in jezelf mogen kosten? Of misschien nog wel belangrijker: wie zijn wij om te bepalen wat gezien mag worden als ‘investering’ in jezelf? Want gezien we allemaal anders zijn, is het ook niet meer dan logisch dat dat voor iedereen iets anders is. Toch?

Leef en laten leven

In een wereld waar we onszelf de hele dag door met anderen kunnen vergelijken, is het lastig om dat juist niet te doen. Het levert vaak namelijk alleen maar stress en jaloezie op. En wellicht dat dat nu ook zo gebeurd bij Lauryn. Want willen we eigenlijk niet allemaal de middelen hebben om ons gezicht te reinigen met wattenschrijfjes van Chanel? Niet omdat het overduidelijk verschil maakt met wattenschrijfjes van de drogist, maar gewoon omdat het kan.

Wil je 24 euro uitgeven aan wattenschijfjes? Doe je ding. Maar voel je je net zo empowered met een pakje van de drogist? Dan is dat net zo waardevol. Manifestatie werkt namelijk pas écht als het in lijn ligt met wie jij wil zijn – niet met wat het internet vindt dat je moet kopen.

Het gaat verder dan de wattenschijfjes-kwestie

De video van Lauryn laat zien hoe iets simpels als een reinigingsproduct ineens symbool kan staan voor een veel groter gesprek: over status, selfcare, manifestatie, privilege en sociale normen. En hoewel niet iedereen het met haar keuze eens is, heeft ze wel iets bereikt waar veel creators op doelen: ze zette ons aan het denken. En als dát de kracht is van iets simpels als een wattenschijfje, dan is het misschien tóch meer dan gewoon een klein stukje katoen.

Lees ook: Nieuwe stap in de skincare-routine: visolie is dé oplossing tegen huidveroudering