Zó ga je om met kritiek op de werkvloer (zonder onzeker te worden)
Waarschijnlijk ken je het wel: je krijgt kritiek op de werkvloer. Gewoon tussen het werken door of tijdens een beoordelingsgesprek. Soms zie je dat aankomen, maar er zijn ook momenten dat het je overvalt. Kritiek – of negatieve feedback – is niet altijd leuk om te incasseren, en het kan je best wel onzeker maken. Maar het hoeft zéker niet het einde van de wereld te zijn. Het kan zelfs het begin zijn van groei.
Zó kun je omgaan met kritiek op de werkvloer
Het is nooit leuk om te horen dat anderen vinden dat je dingen niet goed doet. Het kan zelfs zorgen voor veel onzekerheid, waardoor je minder lekker op je plek zit. Toch is het ook een moment dat je kunt aangrijpen om stappen te zetten. Het krijgen van kritiek op de werkvloer is een moment om te reflecteren, te leren en te kijken naar hoe je kunt verbeteren.
1. Neem even afstand
Kreeg je feedback die hard aankwam? Neem dan eerst de tijd om te ademen en je emoties te verwerken. Er is helemaal niets mis met teleurstelling of frustratie. Het belangrijkste is dat je die gevoelens erkent, zodat je ze kunt scheiden van de inhoud van de kritiek. Als je rustig bent, kun je objectief kijken naar wat er écht gezegd is.
2. Zoek de les in de kritiek
Ook al voelt het even vervelend, bijna elke vorm van feedback geeft je een kans om te groeien. Probeer te ontdekken welke dingen binnen jouw invloed liggen. Kun je misschien beter communiceren, plannen of samenwerken? Door het concreet te maken, verandert kritiek van iets negatiefs in een plan om te verbeteren. De kunst is om het niet te zien als een aanval, zodat je er uiteindelijk sterker en zelfverzekerder uitkomt.
3. Maak een plan van aanpak
Echte groei begint pas als je iets doet met de feedback. Stel kleine, haalbare doelen op basis van wat besproken is en betrek je leidinggevende daarbij. Plan korte momenten om te bespreken hoe het gaat. Zo toon je inzet en verantwoordelijkheid.
4. Blijf positief, maar eerlijk
Een valkuil is om te veel te relativeren of juist jezelf heel erg te verdedigen. Je moet realistisch blijven. Zo kun je zelf erkennen waar het beter kan. Het ligt voor de hand om te doen alsof je alles perfect doet, maar dat is zeker niet de slimste zet. Dat ontneemt je namelijk ook de kans om hulp te krijgen.
5. Richt je op de toekomst
Als een gesprek te veel blijft hangen in wat fout ging, stuur het dan subtiel richting de toekomst. Vraag wat je kunt doen om meer waarde toe te voegen aan het team of welke vaardigheden je kunt ontwikkelen om door te groeien. Zo toon je initiatief en laat je zien dat je bereid bent om te groeien binnen je functie.
6. Spreek je uit
Merk je dat een beoordeling niet klopt of dat belangrijke successen niet genoemd worden? Corrigeer dit dan rustig en professioneel. Je mag je best een beetje uitspreken. Onjuiste feedback kan namelijk invloed hebben op toekomstige kansen. Voor jezelf opkomen mag dus ook mits het met respect gebeurt. Het laat juist zien hoe krachtig je bent.
7. Vergeet niet dat feedback twee kanten op werkt
Het is geen eenrichtingsverkeer. Jij mag ook aangeven waar jij tegenaan loopt. Als je bijvoorbeeld de verwachtingen onduidelijk vindt of wanneer je de werkdruk te hoog vindt. Zorg er wel voor dat je het niet formuleert als een klacht. Breng het als een gezamenlijk doel om het werk prettiger en efficiënter te maken.
Lees ook: Ongelooflijk maar waar: vrouwen met make-up op de werkvloer krijgen meer betaald