Smaakt je favo chips plotseling heel anders? Dit is er gebeurd met veel chipssmaken

Ben jij ook zo’n snackliefhebber die zijn zak chips niet kan weerstaan? Dan is de kans groot dat je hebt gemerkt dat sommige smaken anders zijn geworden. De snackgame is aan het veranderen, en het heeft alles te maken met de health score van je favo snack.
Wat is die Nutri-Score?
Oké, met die health score bedoelen we ook wel de Nutri-Score. Deze score vind je op de verpakking van elke snack in de supermarkt en vertelt je in één oogopslag hoe gezond je keuze is. Kleurtjes en letters doen het werk voor je, zodat je niet als een voedingsexpert de ingrediëntenlijst hoeft te ontcijferen.
Herinner je je die goeie ouwe tijd dat chips alleen maar draaide om smaak, smaak en nog eens smaak? Nou, tijden zijn aan het veranderen. Fabrikanten willen nu gezondere opties aanbieden, en de Nutri-Score is daar de drijvende kracht achter. De focus verschuift van hoe lekker is het? naar hoe gezond is het?
Wat zeggen de snackers ervan?
Sommige mensen juichen het toe. Ze zijn dolblij dat ze hun snackgewoonte kunnen voortzetten zonder schuldgevoel. Maar natuurlijk heb je ook de hardcore fans van de traditionele smaken die allesbehalve blij zijn. En dat snappen wij volledig. Als je al jaren gewend bent aan de sterke smaak van Doritos of de zoute smaak van Pom-Bär, zal het nu wel even wennen zijn als je een zak in de winkel haalt.
Op een TikTok van NOS Stories is te zien hoe iemand verschillende chips smaken test en duidelijk het verschil tussen de oude en nieuwe smaken proeft. Nu dat bedrijven de Nutri-Score zo hoog mogelijk willen hebben, gaat dat ook ten koste van sommige smaken. Zo proberen ze te verminderen met de hoeveelheid suiker, zout en vet. En het werkt dus wel, want waar een zak Doritos eerst een C in de Nutri-Score kreeg, krijgt het nu een B.
@nosstories
Vind jij dat de bedrijven de smaken niet zoveel aan moeten passen om een betere Nutri-Score te krijgen, zodat je je geliefde Doritos kunt eten? Of denk je juist dat ze dit goed doen en wij ons maar aan moeten passen aan de nieuwe smaken? Heel eerlijk, wij hebben toch liever de good old Doritos, zoals we ‘m altijd hebben gegeten. Sorry not sorry.