Anouk (26) lanceerde eigen zonnebrillenlabel: ‘Laat niemand je tegenhouden’

Wat ooit begon met een kinderlijke obsessie voor een witte glitterzonnebril, groeide uit tot een droom die Anouk Pompe (26) jarenlang met zich meedroeg. Na een carrière in styling, PR en marketing waagde ze in 2025 eindelijk de sprong. Op 1 mei lanceerde ze haar allereerste collectie van haar eigen zonnebrillenlabel NULÁ: vier modellen, samen goed voor tien unieke items. Wij spraken haar over ondernemen als jonge vrouw en het durven volgen van je intuïtie.
Van loondienst naar Italië: het keerpunt
Anouk werkte jarenlang in loondienst in creatieve functies. Toch merkte ze dat ze thuis geen energie meer had om aan haar eigen ideeën te werken. “Mijn hoofd stond gewoon uit zodra ik thuiskwam. Ik had wel dromen en businessplannen, maar ik vond altijd wel een reden om ze niet uit te voeren.”
Begin 2024 kwam er verandering: er speelde van alles op haar werk én haar vriend kreeg de kans om tijdelijk naar Italië te verhuizen. “Dat voelde als hét moment. Ik zegde mijn baan op, zonder dat ik wist wat ik daarna zou doen, en verhuisde met hem mee. Een paar dagen na mijn laatste werkdag zat ik met een vriendin op een terras. We deelden een zonnebrillentik, en ineens wist ik het: dit moest mijn eigen merk worden.” Binnen een week had ze de naam, een KvK-inschrijving en zelfs de basis voor haar eerste collectie.
Het begin van NULÁ
Dat zonnebrillen een rode draad in haar leven vormen, staat vast. Toch kwam het idee om er een label omheen te bouwen pas veel later. “Eerlijk is eerlijk: de eerste stap is gewoon beginnen. Het is doodeng om in het diepe te springen, maar juist dat soort keuzes brengen je verder.”
Met haar achtergrond in styling, PR en marketing wist Anouk precies hoe belangrijk een goed netwerk is. “Er zijn zóveel facetten waar je mee te maken krijgt als je een merk start. Je kunt simpelweg niet overal verstand van hebben. Ik heb vaak mensen uit mijn netwerk gebeld om hulp en dat heeft me enorm vooruit geholpen.”

Ondernemen als jonge vrouw
Ondanks haar ambities merkte Anouk ook dat er vooroordelen bestaan. “Soms voelde ik dat ik als jonge vrouwelijke ondernemer niet serieus werd genomen. Dan kreeg ik al snel het stempel: ‘weer zo’n meisje met een Instagram-merkje’. Maar mijn doelen gaan veel verder. Ik kan niet wachten om juist die mensen het tegendeel te bewijzen.”
Twijfel en kritiek horen erbij, vertelt ze. Ze betrekt graag haar vriend, vriendinnen en andere jonge ondernemers bij beslissingen. “Hun input waardeer ik enorm. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik slecht om kan gaan met ongevraagde kritiek. Dat heeft hier en daar wel eens voor discussies gezorgd.”
Drie carrièrelessen van Anouk Pompe
Wat Anouk andere vrouwen wil meegeven die dromen van een eigen bedrijf?
- Durf groot te denken. Laat je door niemand vertellen dat iets niet kan. Als je ergens 100% achterstaat en alles wilt geven, kun je het laten slagen.
- Vraag om hulp. Je bent niet de eerste die vanaf nul begint, en veel ondernemers helpen je juist graag verder.
- Sta stil bij wat je al hebt bereikt. Het is verleidelijk om alleen maar vooruit te kijken, maar je mag ook trots zijn op wat er al staat.
Inspiratie en de toekomst
Inspiratie haalt Anouk Pompe overal vandaan: trends in de modewereld, dingen die er nog níet zijn én haar eigen achtergrond. “Mijn ouders zijn ondernemers, dat heeft me gevormd. En mijn vriend support me enorm. Die combinatie geeft me de drive om door te gaan.”
Over vijf jaar hoopt ze dat NULÁ een internationaal zonnebrillenmerk is dat staat voor luxe en kwaliteit. “Dan heb ik een team om me heen en focus ik me vooral op de designs en de richting van het merk.”
Naast die zakelijke dromen staat haar ook iets bijzonders te wachten: Anouk is zwanger van haar eerste kindje. “Het vooruitzicht om straks ondernemerschap en moederschap te combineren voelt als een nieuwe uitdaging waar ik heel veel zin in heb. Ik weet zeker dat het mijn blik op zowel het leven als mijn bedrijf verder zal verrijken.”
Lees ook: Jacky is private jeweller van menig BN’er en dít zijn haar tips voor succes