Diamonds may be forever, maar een sterk ondernemerschap net zo goed. Vijf jaar geleden besloot Jacky Swinkels (35) haar droom werkelijkheid te maken: een eigen juwelenplatform met een persoonlijke aanpak. Inmiddels is byJACKY hét adres voor (on)bekend Nederland dat op zoek is naar betekenisvolle sieraden. Wij spraken Jacky over haar ondernemersreis, de lessen die ze onderweg leerde én haar dromen voor de toekomst.

Van nu of nooit naar byJACKY

Ondernemen zat er bij Jacky altijd al in: “Ik kom uit een ondernemersgezin, dus de drang om iets voor mezelf te beginnen groeide al een tijdje. Toen ik byJACKY startte, voelde het echt als nu of nooit.”

Met een jaar voorbereiding – van businessplan tot merkidentiteit – bouwde ze niet zomaar een juwelenlabel, maar een vernieuwend concept: geen winkel, maar persoonlijke afspraken, maatwerk en volle aandacht voor de klant. Juist die aanpak bleek tijdens de coronapandemie spot-on. “Doordat we online en via social media werkten, konden we meteen schakelen. Vanaf dag één liep het goed.”

▼ scroll verder ▼

Uitdagingen en lef

Het begin was niet zonder obstakels. Jacky startte zonder groot startkapitaal en moest creatief denken om zichtbaar te worden. “We werkten met consignment: designers gaven hun juwelen in commissie omdat ze in mijn visie geloofden. Dat vroeg lef, maar het maakte ons concept uniek.”

Die creativiteit vormt nog steeds de kern van byJACKY. “Vernieuwen en verrassen is wat ons sterk maakt.”

Jacky Swinkels

De mooiste les van vijf jaar ondernemen

Voor Jacky Swinkels draait succes om verbinding: “Delen is vermenigvuldigen. Samenwerken, je netwerk openstellen, anderen betrekken, dáárdoor groei je. Je hoeft het niet alleen te doen, sterker nog: je kán het niet alleen.”

Drie carrièrelessen van Jacky Swinkels

  1. Omring je met de juiste mensen: “Je hoeft niet alles zelf te doen. Investeer in een sterk team en durf taken los te laten.”
  2. Samenwerking is key: “Zoek creatieve partnerships. Door elkaar te versterken, ontstaan de mooiste kansen.”
  3. Durf groots te denken: “Blijf niet binnen de lijntjes. Bouw iets dat nog niet bestaat. Durf te dromen én te doen.”

Toekomstdromen: van Nederland naar Europa

Jacky’s ambitie reikt verder dan de landsgrenzen. “Mijn droom is om dé private jeweller van Europa te worden. Niet door kwantiteit, maar door kwaliteit. Met eigen collecties zoals de JCY Crest Collection willen we ons verder verdiepen en internationaal groeien.”

Daarnaast bouwt ze met de Jewellery Club byJACKY aan een community van vrouwen die net als zij geloven in juwelen met betekenis.

Lees ook: 3 carrièrelessen van ondernemer Caroline Rigo (hét brein achter een beauty-imperium)