Direct naar content
Love & Life

Monica Geuze vertelt over verschrikkelijke ervaringen bij Abercrombie & Fitch

Christel van den Berg Leestijd: 3 minuten
Abercrombie & Fitch
Afbeelding: Instagram @monicageuze


Het Amerikaanse modemerk Abercrombie & Fitch staat onder vuur – mede door de documentaire “WHITE HOT: The Rinse & Fall of Abercrombie & Fitch”. In de docu zagen we hoe het kledingmerk gebruikt maakte van racisme, klasse en lichaam issues om zo winst te maken. Monica Geuze, die zelf bij het kledingbedrijf heeft gewerkt, kan dit beamen. Ze doet een boekje open over haar werkervaringen bij Abercrombie & Fitch in haar eigen podcast Geuze & Gorgels.

Abercrombie & Fitch
Instagram @monicageuze

Monica Geuze vertelt over ervaring bij Abercrombie & Fitch

De podcast Geuze & Gorgels ken je vast wel. Dit is de podcast die Monica samen heeft met Kaj Gorgels. In de aflevering “Nee, ik kan niet werken!” vertelde ze over haar verschrikkelijke ervaringen met het Amerikaanse bedrijf.

Alleen voor de “coole kids”

Abercrombie & Fitch was vroeger een toonaangevend merk onder de “cool kids”. Meestal zag je blanke en slanke mensen in de kleding lopen. Dit probeerde het merk dan ook niet te verbergen. In interviews hebben ze het volgende gezegd: ”Op iedere school heb je de coole en populaire kinderen, en dan heb je de niet-zo-coole kinderen. Wij richten ons op de coole kinderen. We richten ons op de aantrekkelijke all-American jongeren met een fantastische houding en met veel vrienden. Heel veel mensen behoren onze kleding niet te dragen, de kleding is niet bestemd voor hen. Zijn we exclusief? Absoluut,”

Mensen met een maatje meer of donkere huid niet welkom bij Abercrombie & Fitch

Met een maatje meer of donkere huid was je niet welkom om te komen shoppen bij A&F. Alle modellen van het merk waren blond, blank en slank. In 2013 besloot het bedrijf zelfs geen kleding meer boven maat 40 te verkopen. Dit terwijl de gemiddelde kledingmaat voor vrouwen in Nederland 40 tot 42 is!

De podcast van Monica

Monica Geuze heeft deze schandalen zelf meegemaakt toen ze werkte bij Abercrombie & Fitch. In de podcast Geuze & Gorgels vertelt ze: ”Het stomste werk [dat ik ooit heb gedaan], ik denk dat dat was bij Abercrombie & Fitch. Je moest daarheen om 5:00 ‘s nachts, en dan moest je beginnen met kleding vouwen want de winkel moest er helemaal pico bello uitzien als ze opengingen. Dan moest je ‘s ochtends eerst naar boven, en dan stond er op de locker de omzet van alle voorgaande jaren, en dan moest je de omzetten van de afgelopen twee jaar uit je hoofd leren.” Ook vertelt ze dat er altijd gedurende de dag een manager naar de werknemers toekwamen. ”Die gingen je dan overhoren, van ‘Wat was de omzet in 2016?’ Of, ‘Wat zijn de focuspunten van vandaag?’ En ‘Welke items zijn nieuw?’ Als je het dan niet wist, moest je terug naar de kleedkamer om het uit je hoofd te leren.”

Puistjes zijn ook niet welkom

A&F had een “policy” dat er alleen maar ‘knappe’ mensen in de winkel mochten werken. Dus, als je een puistje had moest je meteen naar het magazijn. Je moest er immers wel goed uitzien op de werkvloer. Monica heeft zelf nooit in het magazijn gestaan, ookal leek dat haar heerlijk. Het werk zelf vond Monica niet vervelend, maar de hele “vibe” eromheen wel. Ze vond het gewoon erg raar.

Wij denken dat deze documentaire zeer nodig was om één van de grootste problemen in de industrie aan het licht te brengen. Wat vinden jullie van de docu?

Lees ook: Deze dure spullen zijn uit Monica Geuze’s auto gestolen