Millennials bereiken de bijzondere mijlpaal: 40 jaar worden. En hoewel dat vroeger een stoffig, saai karakter had, is dat nu compleet anders. We worden namelijk al lang niet meer 40 zoals we dat vroeger werden. Maar waarom is dat zo? Wij vertellen je er meer over.

40 worden ziet er tegenwoordig héél anders uit

Actrice Anne Hathaway kreeg onlangs de rol van een 40-jarige moeder in ‘The Idea Of You’. De reacties online waren nogal verbaasd. Ze ziet er immers uit als een twintiger, en dat is niet alleen een goed compliment voor haar huidverzorgingsroutine. Het laat zien dat we in een hele andere tijd leven. Het traditionele beeld van 40 jaar zijn, past niet meer bij de generatie Millennials. Millennials laten namelijk een compleet ander beeld zien.

De generatie, die opgroeide met MSN, MySpace en avocadotoast, bewust dat 40 worden in het jaar 2025 géén downgrade is. En ook geen eindstation. In plaats daarvan hebben millennials meer zelfkennis, leven ze bewust én hebben ze simpelweg beter skincare tot hun beschikking!

Tijden veranderen

Eerdere generatie op hadden op hun veertigste vaak een hypotheek, twee kinderen een een familie-auto. Maar, tijden veranderen. Millennials kiezen vandaag de dag voor hun eigen pad in het leven. Trouwen kan misschien ooit, kinderen alleen als het goed voelt én een carrière moet eerder betekenisvol zijn dan alleen succesvol. Deze generatie pakt het simpelweg aan, en laat zich niet langer tegenhouden door de standaard checklists die afgestreept moeten worden. In plaats daarvan staan gevoel, vrijheid en flexibiliteit hoger op het prioriteitenlijstje.

▼ scroll verder ▼

De cijfers liegen er niet om: steeds meer mensen van 40 zijn nog niet getrouwd of hebben (nog) geen kinderen. Ze wonen in de stad, reizen de wereld over, starten een nieuw bedrijf of gooien het roer om. Millennials krijgen vervroegd te maken met een midlifecrisis, maar bewijzen wel dat 40 al lang niet meer dé leeftijd is waarop je alleen nog maar stagneert. Het is juist een nieuw begin. Een nieuw hoofdstuk in je leven.

Jong van buiten én van binnen

Dat Millennials op hun veertigste nog jong uitzien, is niet gek. Ze zijn opgegroeid in een tijdperk van skincare routines, laserbehandelingen, fillers en botox. Daarnaast zijn ze zich ook ontzettend bewust van zichzelf – en van schoonheid. Millennials gaan voor merken die passen bij hun eigen identiteit, en maken er een missie van om enkel te voldoen aan hun eigen idealen. Een beetje ijdelheid is normaal, en mag er zijn. Verder laten ze zien dat je ook kunt dragen wat je maar wil. Die crop top alleen voor jonge tieners? Nee, óók dat mag gewoon als je 40 wordt.

Een nieuw begin van een nieuw hoofdstuk

40 worden, voelt niet meer als een downgrade, maar meer als een kantelpunt. En Millennials grijpen dat moment met beide handen aan om meer verandering, verdieping en groei door te maken. En hoe zich dat uit? Van opzeggen van een nieuwe baan tot het nemen van een sabbatical: het kan allemaal.

En dat is misschien wel het grootste verschil met vroeger: Millennials zijn niet bezig met het najagen van hét ideale plaatje. Ze gaan niet voor dat perfecte moment. Ze gaan voor hun eigen beeld. En dat zie je meteen aan hen. Je ziet dat ze stralen, doordat ze de keuzes maken waar ze zelf het gelukkigst van worden.

Lees ook: Millennials: een narcistische generatie?